Vores websider: 

  • sv
  • nb
  • da
  • fi

Touratech Suspension

 

Støddæmpere er for mange et kompliceret emne, men faktum er, at intet (undtagen måske dæk) påvirker din motorcykels præstation mere, så det er værd at læse nedenstående. Selv om der er en masse oplysninger, vi har forsøgt at forenkle det så meget som vi kan.

Hvorfor Touratech Suspension?

Der er mange gode støddæmpere på markedet, og vi påstår ikke , at vores støddæmpere er bedre end mange af disse. Men de er de eneste på markedet, der er specielt velegnet til eventyrrejser . Hvad betyder det ? Tja, de fleste af de andre dæmpere på markedet er designet til at arbejde bedst på en motorcykel med maks. 10 kgs oppakning og en chauffør med en vægt på 75 kg. Selvfølgelig kan de justere både forspænding skifte fjedre mv . men faktum er, at de ikke er egnet til det og vil på længere sigt ikke kunne modstå belastningerne. .

Vores støddæmpere er de eneste på markedet, som ud af boksen er designet til motorcykler med en fuld oppakning , og en chauffør på 100 kg (inkl køreudrustning) og dæmpning forudindstillet til touring. I praksis betyder det at hele dæmperen , når det kommer til alt fra valg af materialer, tykkelse af cylindre , stempelstænger , pakninger, bøsninger, skruer, fjedre mm. er bedre egnet til at modstå højere belastninger. Du kan køre med fuld oppakning på dårlige veje i uger , måneder og år uden at dæmperen kolapser. Alle vores forskellige støddæmpere er af nøjagtig samme kvalitet og er dybest set konstrueret ens. Det det kun funktioner og justeringsmuligheder , der adskiller dem .

“Jeg kunne ikke være mere tilfreds med min Touratech Suspension . Den fungerede fejlfrit på de 24000km., min rejse fra Seattle til den sydlige spids af Argentina strakte sig over. Jeg anbefaler det nu for mine Globe Riders klienter og ethver eventyr motorcyklist der er på vej ud på en seriøs tur . ” Helge Pedersen, Globe Riders

 

Mujlighed for service og reparation

 

 

I modsætning til de fleste OEM støddæmpere, som ikke kan skilles ad, kan man servicerer vores og udskifte slidte eller beskadigede dele om nødvendigt. (Dette er fælles for alle gode støddæmpere på markedet). Ligesom motoren på din motorcykel har brug for service, så kræver olie, gas og pakninger i dine støddæmpere udskiftning med jævne mellemrum. Max 30000 km er hvad de fleste producenter anbefaler, og det gør vi også. Derefter begynder dæmperen at blive dårligere (læs: kan ikke effettivt holde hjulene i kontakt med jorden ). Dette mærker du ikke altid, da forringelsen er gradvis, men hvis du skifter dæmper eller prøvekører en ny motorcykel kan du mærke en stor forskel. At have en velfungerende støddæmper giver dig ikke kun mere køreglæde, det er også meget vigtigt for vejgreb og bremseevne.
Når det er tid til at servicere dine Touratech støddæmpere, skal du blot kontakte os og vi er behjælpelige.

body2-web

 

 

50% mere hydraulisk forspænding

Forspænding er kun, hvor meget hårdere du kan gøre dæmperen uden at udskifte fjedren. Denne justering finder sted (på alle, med undtagelse af vores simpleste model) hydraulisk med et greb, der er let tilgængelig. Grunden til at du ønsker at justere forspændingen er at man har forskellige belastninger på motorcyklen, med eller uden passagerer osv. Vores støddæmpere har mulighed for 50% mere forspænding end nogen anden dæmper på markedet, netop fordi vi ofte rejser med mere oppakning end almindelige motorcyklister. Andre dæmpere har normalt 8-10mm indstillingsområde, mens vores har 15mm. Forspændingen justeres korrekt ved at måle hvor meget motorcyklen “sætter” sig.

preload-web

 

Lavfriktionspakninger

 

Anvender andre producenter højfriktionspakninger? Nej, selvfølgelig ikke. Men pakningerne på alle vores dæmpere har en “rygrad” i teflon, hvilket gør at pakningerne ikke giver sig, og derfor holder friktion til et minimum. Fordelen ved lav friktion er mindre varme og slid og en bedre arbejdende støddæmpere. Det kan synes som en lille detalje i denne sammenhæng, men tænk på hvor meget stempelstangen bevæger sig op og ned i en støddæmper på én dag.

low-friction-web

16mm stempelstang

 

Mens de fleste dæmpere er fremstillet med 14mm stang, er alle vores 16mm. De er også lavet af højkvalitets Crome-Molly stål for at modstå skader og ridser på den bedst mulige måde, som ellers kunne forårsage at støddæmperen begynder at lække olie. Stempelstangen kan ridse og beskadige, og det er en af ​​de mest almindelige årsager til olielækager, hvilket fører til performancetab, og ganske hurtigt til en ikke fungerende støddæmper.spring-web

 

Kraftige bøsninger i rustfrit stål

 

I modsætning til andre producenter, der normalt anvender bøsninger i aluminium, bruger vi i alle vores dæmpere rustfrie stålbøsninger. Det er vigtigt så bøsningerne ikke slides, hvilket er almindelig i de fleste andre støddæmper, når de anvendes i barske miljøer, såsom sand, støv, mudder og vand.

bussning-web

 

 

Justerbar returdæmpning på samtlige modeller

 

Alle vores støddæmpere har justerbar retur-dæmpning, dette er sammen med forspændingen den vigtigste justeringsmulighed. Med retur-dæmpning justerers blot hvor hurtigt støddæmperen “spring ud” igen efter en komprimering.rebound-web

 

Justerbar kompressionsdæmpning samt high & low speed dæmpning

 

Vores mere avanceret støddæmpere har justerbar kompression-dæmpning og derudover høj & lav hastighed. Anvendelse af kompression dæmpning justerer hvor hurtigt støddæmperen komprimeres ved et chok. Med høj og lav hastighed, kan du justere dæmperen på en måde for mindre absorbering (læs: relativt glatte veje), for maksimal komfort, og på en anden måde for de længere dæmperudslag (læs: dårlige veje og off-road) for at fungere optimalt selv ved hårdere kørsel.damping-web

 

Separat gasreservoir

 

Vores mere avancerede støddæmpere har separate gasreservoir. Det er for at køle gassen i støddæmperen effektivitet under hård kørsel når dæmperen skal arbejde hårdt. Det er især vigtigt, hvis du kører lange afstande på dårlige veje, og især på grusveje med “vaskebræt” over lange afstande.

shock-web

 

Gennemslagsbeskyttelse PDS

Vores mest avancerede dæmper har PDS (positionsafhængig Damping System). Det betyder, at når dæmperen nærmer sig sin maksimale sammenpresningsposition, vil en dæmper yderligere beskytte mod stød. Gennemslag kan forårsage skader på både dæmper og motorcykel, og også være meget farligt, når du er i en gennemslagssituation ikke har mere dæmpning og motorcykel opfører sig i herefter.

 

pds-web

 

Justerbar længde på støddæmperen

 

Vores mest avancerede støddæmper er justerbar med 8mm (+4 mm-4mm) justering. På denne måde kan du ændre geometrien af ​​din motorcykel for at gøre den mere egnet til netop din kørsel. Mere stabil kursus (reducere længden af ​​bagdæmperen) eller mere livlig (øge længden af den bagdæmperen). Dette giver den samme virkning som at justere forgaflen op eller ned i gaffelbroen.lenght-web

 

Vi tilpasser støddæmperen præcist til dig

Hvis du kontakter os når du bestiller, så tilpasser vi dæmperen for dig, uden ekstra omkostninger! Hvad vi har brug for at vide er, hvad du vejer med køreudrustning på, hvad en evt passager vejer med kørerudrustning på, og hvor meget bagage du har på din motorcykel.